Zasady rekrutacji

Załącznik do Statutu

 

Zasady rekrutacji do klasy pierwszej
Publicznej Szkoły Podstawowej w Zespole Placówek Oświatowych w Bogorii w  roku szkolnym 2020/2021

Podstawa prawna:

1) Ustawa z dnia 14.12.2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r.art.133,poz.59)

2) Uchwała nr XXVII/232/2017 Rady Gminy Bogoria z dnia 21 marca 2017 r. w sprawie określenia kryteriów rekrutacji do publicznych szkół podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Bogoria, określenia liczby punktów za każde z tych kryteriów i dokumentów niezbędnych do ich potwierdzenia.

3) Zarządzenia Nr 0050.6.2020 Wójta Gminy Bogoria z dnia 29.01.2020r. w sprawie terminów przeprowadzenia postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w tym terminów składania dokumentów do publicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i klas I szkół podstawowych na rok szkolny 2020/2021.

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:

1. Szkole – należy przez to rozumieć Publiczną Szkołę Podstawową w Bogorii.
2. Dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Zespołu Placówek Oświatowych w Bogorii.
3. Rodzicach – należy przez to rozumieć również opiekuna prawnego.

  1. Obowiązek szkolny

 

  1. W roku szkolnym 2020/2021 spełnianie obowiązku szkolnego rozpoczynają dzieci urodzone w 2013 r.
  2. Na wniosek rodziców obowiązkiem szkolnym może być objęte dziecko urodzone w 2014r. jeśli korzystało w roku szkolnym 2019/2020 z wychowania przedszkolnego lub posiada opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole, wydaną przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną.

 

  1. Zasady rekrutacji
  2. Do klasy pierwszej szkoły podstawowej przyjmuje się z urzędu dzieci 7 letnie zamieszkałe w jej obwodzie, na podstawie karty zgłoszenia rodziców oraz dzieci 6 letnie na podstawie wniosku rodziców.
  3. Dziecko zamieszkałe poza obwodem szkoły może zostać przyjęte do klasy pierwszej w przypadku, gdy szkoła dysponuje wolnymi miejscami, po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego na wniosek rodziców.
  4. Decyzję o przyjęciu ucznia do szkoły podejmuje Dyrektor Szkoły.
  5. Jeżeli przyjęcie ucznia, o którym mowa w pkt. 2, wymaga przeprowadzenia zmian organizacyjnych pracy szkoły powodujących dodatkowe skutki finansowe, dyrektor szkoły może przyjąć ucznia po uzyskaniu zgody organu prowadzącego.
  6. W przypadku, gdy liczba wniosków rodziców o przyjęcie do szkoły dziecka zamieszkałego poza obwodem szkoły jest większa niż liczba wolnych miejsc, którymi dysponuje szkoła, dzieci przyjmuje się do klasy pierwszej po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego na podstawie kryteriów określonych przez organ prowadzący szkołę:

Kryteria określone w Uchwale Rady Gminy Bogoria Nr XXVII/233/2017 z dnia 21 marca 2017 r.

 

Lp.

KRYTERIA

LICZBA PUNKTÓW

DOKUMENTY POTWIERDZAJĄCE SPEŁNIENIE KRYTERIUM

 

1

W szkole obowiązek szkolny spełnia rodzeństwo dziecka

6 pkt

oświadczenie rodziców o uczęszczaniu rodzeństwa kandydatów do wybranej szkoły

 

2

 

Miejsce pracy rodziców znajduje się w obwodzie szkoły

4 pkt

zaświadczenie z zakładu pracy o zatrudnieniu

 

3

W obwodzie szkoły zamieszkują krewni dziecka (babcia, dziadek) wspierający rodziców w zapewnieniu mu należytej opieki

2 pkt

oświadczenie rodziców o odległości zamieszkania babci lub dziadka kandydata

  1. O przyjęciu kandydata do klasy pierwszej spoza obwodu szkoły decyduje łączna liczba punktów za kryteria wymienione w pkt. 5, które spełnia kandydat. Maksymalna liczba punktów, jaką może otrzymać kandydat wynosi 12.
  2. Kandydaci są przyjmowani w kolejności łącznej liczby uzyskanych punktów licząc od liczby największej do wyczerpania miejsc.
  3. Jeżeli próg punktowy zostanie osiągnięty przez większą liczbę kandydatów niż liczba miejsc (wyniki ex aequo) to o przyjęciu do szkoły będą decydować następujące tzw. kryteria ustawowe:
  • wielodzietność rodziny kandydata – potwierdzona oświadczeniem rodzica,
  • niepełnosprawność kandydata - potwierdzona orzeczeniem o niepełnosprawności,
  • niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata - potwierdzona orzeczeniem o niepełnosprawności,
  • niepełnosprawność obojga rodziców kandydata - potwierdzona orzeczeniem o niepełnosprawności,
  • niepełnosprawność rodzeństwa kandydata - potwierdzona orzeczeniem o niepełnosprawności,
  • samotne wychowywanie kandydata w rodzinie – potwierdzone prawomocnym wyrokiem sądu rodzinnego orzekającego rozwód lub separację lub akt zgonu oraz oświadczeniem o samotnym wychowywaniu dziecka oraz niewychowywaniu żadnego dziecka wspólnie z jego rodzicem,
  • objęcie kandydata pieczą zastępczą – potwierdzone dokumentem poświadczającym objęcie dziecka pieczą.
  1. Kryteria, o których mowa w pkt. 8, mają jednakową wartość – 1 pkt.
  2. Dyrektor szkoły, nie później niż do końca lutego 2020 r. podaje do wiadomości kryteria, o których mowa w pkt. 5.
  3. W celu udokumentowania spełnienia kryteriów określonych w pkt. 5 i pkt. 8. (1-7), należy przedłożyć odpowiednie oświadczenia.
  4. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się także do dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, uczniów niepełnosprawnych.

III. Zapisy

  1. Do dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły, w obwodzie, której ono mieszka, zobowiązani są rodzice.
  2. Zgłoszenie dziecka do pierwszej klasy szkoły podstawowej polega na pobraniu ze strony internetowej www.zpobogoria.pl lub sekretariatu szkoły Zespołu Placówek Oświatowych w Bogorii karty zgłoszenia do klasy I lub wniosku o przyjęcie dziecka, wypełnieniu i podpisaniu, a następnie złożeniu formularza w sekretariacie szkoły.
  3. Terminy rekrutacji
  4. Na rok szkolny 2020/2021 terminy postępowania rekrutacyjnego, terminy składania dokumentów oraz terminy postępowania uzupełniającego określa dyrektor szkoły w uzgodnieniu z wójtem gminy.
  5. Przyjmuje się terminarz rekrutacji do klasy I szkoły podstawowej:

1) zgłoszenie dzieci zamieszkałych w obwodzie szkoły do klasy pierwszej, które objęte były wychowaniem przedszkolnym oraz wnioskowanie o przyjęcie dziecka 6 letniego lub spoza obwodu szkoły odbywają się w terminie od 2 marca 2020 r. do 31 marca 2020 r.

2) Rodzice składają kartę zgłoszeniową lub wniosek, potwierdzony własnoręcznym podpisem w terminie od 2 marca 2020 r. do 31 marca 2020 r.

3) W przypadku złożenia przez rodziców wniosku o przyjęcie do klasy I ucznia zamieszkałego poza obwodem szkoły, a szkoła dysponuje wolnymi miejscami, wszczyna się postępowanie rekrutacyjne w terminie do 6  kwietnia 2020 r.

4) Komisja rekrutacyjna podaje do publicznej wiadomości do 10 kwietnia 2020 r. listę kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych.

5) Od 14 kwietnia 2020 r. do 20 kwietnia 2020 r. następuje potwierdzenie przez rodzica kandydata woli przyjęcia w postaci pisemnego oświadczenia.

6) Do dnia 24 kwietnia 2020 r. następuje ogłoszenie listy uczniów przyjętych i nieprzyjętych do klasy pierwszej.

  1. Jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego szkoła nadal dysponuje wolnymi miejscami, dyrektor przeprowadza postępowanie uzupełniające, w terminie do 31 sierpnia 2020 r.
  2. Szczegółowy terminarz zapisów dyrektor szkoły ogłasza na szkolnych tablicach ogłoszeń oraz na stronie internetowej szkoły.
  3. W przypadku nie przyjęcia dziecka spoza obwodu szkoły do klasy I, rodzice zostają powiadomieni pisemnie niezwłocznie po zakończeniu rekrutacji.

 Dokumenty

  1. Karta zgłoszenia dziecka do klasy pierwszej.
  2. Wniosek o przyjęcie dziecka 6 letniego do klasy pierwszej.
  3. Wniosek o przyjęcie dziecka do klasy I spoza obwodu szkoły.
  4. Dokumentami niezbędnymi do potwierdzenia kryteriów są:

1) oświadczenie rodzica o uczęszczaniu rodzeństwa kandydata do wybranej szkoły;

2) oświadczenie rodziców o odległości zamieszkania babci lub dziadka kandydata;

3) zaświadczenie z zakładu pracy o zatrudnianiu.

4) W przypadku dziecka 6 letniego zaświadczenie o korzystaniu z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole podstawowej, lub opinia o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, wydana przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.

  1. Dokumenty składane są w oryginale, notarialnie poświadczonej kopii albo w postaci urzędowo poświadczonego odpisu lub wyciągu z dokumentu.
  2. Oświadczenia składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie, a fałszywych zeznań rodzic jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli o treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.
  3. Przewodniczący komisji rekrutacyjnej może żądać dokumentów potwierdzających okoliczności zawarte w oświadczeniach lub może zwrócić się do wójta gminy o potwierdzenie tych okoliczności. Wójt potwierdza te okoliczności w terminie 14 dni.
  4. Dane osobowe kandydatów zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego oraz dokumentacja postępowania rekrutacyjnego są przechowywane nie dłużej niż do końca okresu, w którym uczeń uczęszcza do szkoły.
  5. Dane osobowe kandydatów nieprzyjętych zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego są przechowywane przez okres roku.
  6. W celu zapewnienia dziecku podczas pobytu w szkole odpowiedniej opieki, odżywiania oraz metod opiekuńczo-wychowawczych rodzic dziecka przekazuje dyrektorowi szkoły uznane przez niego za istotne dane o stanie zdrowia, stosowanej diecie i rozwoju psychofizycznym dziecka.
  7. Postępowanie rekrutacyjne
  8. Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora szkoły.
  9. Dyrektor wyznacza przewodniczącego komisji rekrutacyjnej.
  10. Do zadań komisji rekrutacyjnej należy w szczególności:

1) ustalenie wyników postępowania rekrutacyjnego oraz podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych;

2) ustalenie i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych;

3) sporządzenie protokołu postępowania rekrutacyjnego.

  1. Wyniki postępowania rekrutacyjnego podaje się do publicznej wiadomości w formie listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych, zawierającej imiona i nazwiska uszeregowane według daty urodzenia dziecka, poczynając od najmłodszych.
  2. Komisja rekrutacyjna podaje do publicznej wiadomości listę kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do szkoły, zawierającą imiona i nazwiska kandydatów oraz informację o liczbie wolnych miejsc.
  3. Listy, o których mowa w pkt. 4 i 5, podaje się do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie w widocznym miejscu w siedzibie szkoły.
  4. Dzień podania do publicznej wiadomości listy, o której mowa w pkt. 5, jest określany w formie adnotacji umieszczonej na tej liście, opatrzonej podpisem przewodniczącego komisji rekrutacyjnej.

VII. Podział klasy na oddziały

  1. Klasa pierwsza nie może liczyć więcej niż 25 uczniów.
  2. Uczniów do poszczególnych zespołów klasowych przydziela Szkolna Komisja Rekrutacyjna, biorąc pod uwagę umotywowane sugestie rodziców przekazane na piśmie.
  3. Dyrektor szkoły przekazuje listy uczniów wychowawcom klas I.

 

VIII. Tryb odwoławczy

  1. W terminie 7 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy uczniów przyjętych i uczniów nieprzyjętych do klasy I szkoły podstawowej, rodzic kandydata może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata do szkoły.
  2. Uzasadnienie sporządza się w terminie 5 dni od dnia wystąpienia przez rodzica kandydata z wnioskiem. Uzasadnienie zawiera przyczyny odmowy przyjęcia, w tym najniższą liczbę punktów, która uprawniała do przyjęcia oraz liczbę punktów, którą kandydat uzyskał w postępowaniu rekrutacyjnym.
  3. Rodzic kandydata może wnieść do dyrektora szkoły odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, w terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia.
  4. Dyrektor szkoły rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania. Na rozstrzygnięcie dyrektora szkoły służy skarga do sądu administracyjnego.