Nastolatek w akcji – jak zmotywować go do nauki (wskazówki dla nauczycieli)

Kiedy dziecko wkracza w okres dojrzewania, zmienia się jego funkcjonowanie. Rodzice i nauczyciele, często z dnia na dzień, przestają je rozpoznawać i rozumieć. Szkoła schodzi na dalszy plan, a nauka przestaje być fajna. Coraz trudniej o porozumienie. A przecież uczyć się trzeba. Na szczęście są sposoby na przywrócenie równowagi w relacji z nastolatkiem i skłonienie go do nauki – poznaj kilka z nich.

W czym problem, czyli skąd nagła zmiana w zachowaniu ucznia

Przyjęło się uważać, że okres nastoletni rozpoczyna się około 13 roku życia. Tymczasem, zmiany w mózgu, które są odpowiedzialne za odmienne zachowanie dziecka, mogą zachodzić już w wieku 10-11 lat. Zmiany te zachodzą przede wszystkim w płatach czołowych mózgu i w wydzielaniu hormonów. Temu procesowi towarzyszą:

  • bunt, podważanie autorytetów,
  • huśtawki nastrojów, gwałtowne emocje,
  • pogorszenie relacji z dorosłymi (poczucie wzajemnego niezrozumienia),
  • nieracjonalne zachowania,
  • zaburzenia uwagi i pamięci,
  • spadek motywacji do nauki, niechęć do szkoły,
  • słomiany zapał, szybkie nudzenie się wykonywanymi czynnościami (wysoki lub niski poziom dopaminy),
  • trudności z porannym wstawaniem i siedzenie do późna w nocy (zmiana pór wydzielaniu melatoniny),
  • nadwrażliwość na krytykę.